Splash fotografie

Een leuke en populaire vorm van fotografie is de zgn splash fotografie. Het principe hiervan is dat je iets in een vloeistof laat vallen en dan het moment fotografeert waarop het voorwerp het vloeistof oppervlak raakt of net doorbroken heeft. De kunst is dan om het geheel scherp op de foto te krijgen. Het is, op dit moment, een erg populaire vorm van fotografie  omdat je er erg mooie, vaak kleurige, effecten mee kunt bereiken. Ook in de reclame fotografie wordt het veel toegepast. Zelf had ik dit nog nooit gedaan en dus een uitdaging om eens te proberen.

Om dit goed te kunnen doen heb je minimaal 2 flitsers nodig die los van de camera op te stellen en door de camera aan te sturen zijn.
Als flitsers gebruik ik een Canon 430EX en een (oude) Sunpak staafflitser die ik nog heb liggen van het analoge tijdperk. Een goedkoop setje draadloze triggers dienen om de flitsers aan te sturen. De flitsers dienen ervoor om de beweging van het voorwerp en de vloeistof te “bevriezen”. Zou je dit willen doen zonder flitsers dan moet je een super korte sluitertijd gebruiken. Daar je meestal binnen fotografeert is dit haast niet mogelijk. Verder kun je met flitsers het licht natuurlijk veel beter sturen door de opstelling van de flitsers te wijzigen. Tevens kun je gemakkelijk met kleureffecten werken door verschillende kleurgels voor je flitser te plaatsen. Ook is het handig wanneer je een notebook ter beschikking hebt die je aan je camera kan koppelen. Hiermee kun je dan direct het resultaat bekijken en eventueel de belichting en dergelijke bijsturen.

Voor mijn eerste experiment wilde ik wat voorwerpen, in dit geval een mandarijn en een walnoot, in water laten vallen. Om niet alles onder het  water  te krijgen wanneer het voorwerp in het water valt, gebruikte ik een vrij hoge accubak. Wanneer je deze met 1/3e water vult heb je daar geen last van. Wel moet je erom denken het glas na elke “splash” droog te maken.

Opstelling

De camera is op statief, opgesteld op de hoogte van de vloeistof spiegel. Je fotografeert dus door het glas. Dit geeft geen probleem. Het grootste probleem is de opstelling van de flitsers zodanig te kiezen dat je geen reflecties in het glas krijgt, omdat je ook door het glas heen moet flitsen. Door de opstelling van de flitsers te veranderen in combinatie van de achtergrondkleur kun je ook regelen of je een geheel witte of zwarte achtergrond krijgt. Met de gels voor de flitsers regel zoals gezegd de kleur van het licht en daarmee indirect die van de vloeistof.

Wanneer alles staat is het een kwestie van “trial and error”. eerst wel even scherp stellen op het voorwerp in het water, waarna je de scherpstelling op “manual” zet. Je laat dan het voorwerp in het water vallen en dan op het juiste moment afdrukken. Dat afdrukken doe je natuurlijk met een afstandsbediening. Veel van de opnames mislukken doordat je te vroeg of te laat afdrukt. De digitale camera is hier dus sterk in het voordeel ten opzichte van de vroegere analoge camera’s. Ik moet er niet aandenken hoeveel filmrolletjes je verschiet en dan na ontwikkeling tot de ontdekking komt dat er maar één of twee gelukt zijn.

Nog wat technische gegevens;
Camera: Canon EOS 50D
Lens: Canon EF-S 15-85 mm
Focus: 85 mm
Diafragma: f16
Sluitertijd: 1/125 sec
Flitser 1: Canon 430EX, richtgetal 43
Flitser 2: Sunpak 4206G, richtgetal 42 (bij ISO 100)

De resultaten zijn te zien in het fotoalbum van dit blog en in mijn Flickr album “Splash” en Picasa album “Splash”.
Wil je meer te weten komen over splash fotografie en het zelf eens proberen dan moet je beslist eens kijken op de site van Markus Reugel en zeker ook op die van Alex Koloskov. Op zijn site staat ook de video van zijn interview op TwitPhoto. Hierin geeft hij ook een live demonstratie van een reclameshot, het inschenken van een glas whisky. Dit is te zien vanaf ca. 26′:20″

 

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.